was successfully added to your cart.

De fleste af os sætter pris på en iskold sodavand, når sommervarmen har gjort os tørstige. Men vælger du nogle gange et glas juice i stedet, fordi du tænker, at juice er sundere end sodavand? Når postevand bliver for kedeligt, opsøger mange af os drikke som juice og sodavand.

Den ene juicebar efter den anden er poppet op i bybilledet, og der er nok at vælge imellem. Vitaminshots og powershakes på frugt og grøntsager er hot, men er juicer virkelig supersunde og bedre end sodavand? Faktisk indeholder mange juicer ligeså meget sukker og kalorier som sodavand. Sukkeret i juicer er bare frugtsukker i stedet for det hvide sukker, som der er i sodavand. Frugtsukker og hvidt sukker er i realiteten lige usundt, men fordi frugt indeholder mange vitaminer, mineraler og fibre, er frugtjuice alligevel sundere end den ”rene” hvide varer, der tilsættes i sodavand. Men der er stor forskel på, hvor sunde de forskellige juicer er. De fleste juicebarer serverer både juice og frugtsmoothies. Mens juicen kun giver dig saften, får du gennem en smoothie hele frugten og måske endda også grøntsager med alle deres sunde kvaliteter – også fibrene, som er helt forsvundet i juicen. Når frugt og grøntsager bliver presset, er det nemlig kun saften, der er tilbage. Derfor går man glip af alle de vitaminer og fibre, der sidder i kødet og skrællen på frugterne og grøntsagerne.

En fordel ved frugtsukker i juice er, at det optages langsommere i kroppen end hvidt sukker, hvilket betyder, at blodsukkeret ikke har samme hurtigt stigende og hurtigt faldende udsving, som hvis du drikker sodavand; et udsving, der kan gøre dig træt og måske mere lækkersulten. Mange tror desuden, at det kan være en god idé at tage en juicefaste i ny og næ for at udrense kroppen og slippe af med affaldsstoffer. Men tilsætningsstoffer, medicinrester og sprøjtemidler ophobes altså ikke i kroppen, men nedbrydes af kroppens geniale rensningsanlæg – leveren. Derfor udrenses de nævnte stoffer ikke under en saftkur. Juicer er alt i alt sundhedsmæssigt at foretrække frem for sodavand. Men nyd din juice eller sodavand med omtanke. Der er nemlig også den risiko, at du kommer til at drikke en masse unødvendige flydende kalorier, da væske ikke mætter lige så meget som fast føde.

100 myter om fordøjelsen

Fordøjelsen og tarme er ikke umiddelbart det, de fleste går og taler mest om i deres hverdag – for nogle er det et området forbundet med tabu, eller noget der er svært at tale om. 

I bogen ”100 myter om fordøjelsen” be- og afkræfter Andreas Munk Petersen og Sofie Ingdam Halkjær de mest almindelige myter omkring netop dette emne. Andreas Munk Petersen er overlæge, ph.d. og klinisk lektor på Københavns Universitet, og arbejder desuden på Aleris-Hamlet privathospital i Søborg. Sofie Ingdam Halkjær er kandidat i klinisk ernæring, samt ph.d.-studerende. Begge forfattere arbejder ligeledes på Gastroenheden på Hvidovre Hospital, hvor Andreas også arbejder på den Mikrobiologisk Afdeling. Selvom bogen giver et mere videnskabeligt indblik i diverse myter, er bogen yderst underholdende, og efterlader læseren med et smil på læben.

Leave a Reply