AF METTE VANG

At være ramt af eksamensangst er ikke for tøsedrenge!

Du føler dig handlingslammet og har det forfærdeligt. Folk omkring dig kan være nok så fulde af gode og velmenende råd. De siger, at du bare skal tage dig sammen, og der er ikke noget, du hellere vil. Men kroppen vil bare ikke! Du forstår det ikke og synes, det er pinligt. Din fornuft siger dig, at situationen ikke er farlig, men din krop reagerer, som var det med livet som indsats.

Med forskellige teknikker kan du lære at arbejde med dig selv og din angst for eksamen. Du kan med tiden blive bedre til at håndtere eksamenssituationer og få mere ro i kroppen og i stedet bruge din energi og dit overskud til at fokusere på din forberedelse og lave en præstation, som du kan være tilfreds med.

Teknik 1: Det optimale åndedræt

Træk vejret roligt gennem næsen og få luften helt ned i lungerne. Hold vejret og pust ud gennem næsen. Tæl til 4, når du trækker luft ind, når du holder vejret, og når du puster ud. Øv det optimale åndedræt nogle gange om dagen og brug det, når du har brug for at dæmpe dine tanker og kroppens reaktioner på angst og nervøsitet.

Teknik 2: Slå rødder

Stå med begge ben solidt plantet på gulvet. Der skal være en fods afstand mellem dine fødder. Lad dine arme hænge ned langs kroppen, og flyt nu dine tanker ned til fødderne. Mærk gulvet, og forestil dig, at der vokser rødder ud fra dine fødder og ned i gulvet. Træk vejret roligt, og forestil dig, at du trækker vejret helt ned i tæerne.

Teknik 3: Superman

Stil dig med let spredte ben (ca. 30 cm mellem fødderne). Sæt hænderne på hofterne, løft din hage, og skyd brystet frem. Hold dit blik fast på et eller andet foran dig. Stå sådan i et par minutter, og mærk din krop. Forsøg har vist, at denne kropsholdning fremmer selvtilliden og mindsker mængden og stresshormon i kroppen.
(Illustration 9)

Teknik :4 Eksamenshjælp

Eksamenshjælp er en gratis app udviklet af Studenterrådgivningen med midler fra Uddannelses- og Forskningsministeriet. I afsnittet “Åndedræt” kan du træne dit åndedræt og lave afspændingsøvelser.

Mette Vang er forfatter til bogen ‘Vejen til en god eksamen’, som er fyldt med praktiske øvelser, teknikker og redskaber. Du kan løbe bogen her.

Leave a Reply