Her får du syv tips til, hvordan du kan gribe en hverdag som ny sygeplejerske an. Ved at følge rådene, kan du skabe mere overblik og struktur på dine vagter, hvilket kan give den en mere rolig og afbalanceret arbejdsdag, på trods af, at mange ting er nye, og du stadig mangle rutine.

Rådene er fra Ruth Holsts bog Ny Sygerplejerske – uden panik, som du kan læse et uddrag fra her.

1. TID

Som ny sygeplejerske er vigtigt, at du indstiller dig på, at du ikke er lige så hurtig som dine erfarne kolleger. Alting tager længere tid, og det er helt okay. Sørg derudover for altid kun at løse en opgave ad gangen. På den måde løser du hver enkelt opgave bedre, og du får rutine i, hvordan det gøres mest effektivt hver gang.

1. PRIORITERING

Når der er travlt på vagten, gælder det om at prioritere de rigtige ting, selvom alt kan virke vigtigt i sekundet. Husk på ABC-principperne, som står for airway, breathing og circulation, og sørg for er prioritere de patienter, der har problemer med dette. Derudover gælder det om altid at prioritere de fysiske behov først og derefter åndelige behov.

2. TID

Som ny sygeplejerske er vigtigt, at du indstiller dig på, at du ikke er lige så hurtig som dine erfarne kolleger. Alting tager længere tid, og det er helt okay. Sørg derudover for altid kun at løse en opgave ad gangen. På den måde løser du hver enkelt opgave bedre, og du får rutine i, hvordan det gøres mest effektivt hver gang.

3. OVERBLIK

Før du kan danne dig et overblik over alle de patienter, du har skal tage dig af på vagten, er det nødvendigt, at de først danner dig et overblik over hver enkelt patient. Gentagende besøg hjælper naturligvis meget på dette, og så kan du selv bestemme, om du vil hilse på inden du gennemgår journalen eller omvendt.

4. HUKOMMELSE

For at huske bedre på de vigtige ting, kan du have et stykke papir i lommen til at notere på. Hvis du kan finde en computer og notere det ind flere gange i løbet af vagten, undgår du at sidde med det hele i sidste ende, og du kan dokumentere det med frisk hukommelse.

5. STRUKTUR OG PLANER

Der er stor forskel på de forskellige afdelinger, og derfor også på, om det er muligt at lave en struktur for vagten. Hvis det er, er det meget anbefalelsesværdigt, da det kan hjælpe dig med at spare skridt, og til at få klynget dine opgaver sammen.

6. KOLLEGER

Sygepleje er en teamsport, og derfor er gode kollegaer en høj prioritet. Når du befinder dig i nye situationer, der gør dig usikker, kan du trække på erfaringen, som dine kolleger her ved at spørge dem til råds.

7. REDSKABER OG HJÆLPEMIDLER

Lær de forskellige redskaber og hjælpemidler på din afdeling at kende, da det kan spare dig meget tid. At kunne flytte en patient uden at skulle hente hjælp, kan spare dig for meget tid, og at kende sengen og alle dens funktioner er også rigtig godt, da det kan hjælpe dig i mange situationer. Det gælder også computersystemet, som ellers kan sluge meget af din tid.

Leave a Reply