was successfully added to your cart.
1. Erkend, at det i dag var dig, der begik en fejl.
2. Har du lavet en fejl, som kan og skal rettes hurtigt, så få hjælp. Få fat i din kollega, eller ring til lægen, hvis der er behov for det. Har du for eksempel givet forkert medicin, så kontakt lægen. Så vurderer hun, hvad I skal gøre.
3. Afhængigt af hvad fejlen er, kan du gå til din afdelingssygeplejerske eller koordinator og fortælle, hvad der er sket. Hvis du er helt slået ud, eller det er en meget alvorlig fejl, kan du gå til din tillidsrepræsentant, hvis du har en.
4. Brug fejlen til at lære noget. Hvad var det helt specifikt, der skete? Det vigtigste ved din fejl er, at du lærer noget af den, og for at kunne lære noget er det vigtigt at vide præcis, hvad fejlen var.
5. Undersøg grundigt, hvad der konkret skete; vær så specifik, som du overhovedet kan. Trykkede du noget forkert på en pumpe? Hvad trykkede du så på? Overså du, at en patient var dårlig? Hvad var det så, din kollega lagde mærke til, som du ikke opdagede? Samlede du noget udstyr forkert? Hvad var det præcis for en dims, du fik skruet på det forkerte sted? Du slår dig selv i hovedet med konsekvensen eller den mulige konsekvens af din fejl, men den kan du formodentlig ikke gøre noget ved nu alligevel. Hold fokus på, hvad fejlen konkret er.
6. Kan du gøre noget for at undgå fejlen igen? Mangler der en vejledning for en procedure? Skal du træne din vurdering af patienter? Eller overveje at få hjælp til at få håndteret stress-symptomer? Som autoriseret sundhedsperson er du forpligtet til at indberette alle utilsigtede hændelser. Din indberetning bliver sendt til den kvalitetsansvarlige, der undersøger, om der kan laves forbedringer. Det er bedst, at den, som har begået fejlen, indberetter den, for hun kender omstændighederne, men det behøver ikke nødvendigvis være hende; en kollega kan også gøre det, hvis hun opdager fejlen. Der er ingen, der bliver straffet for at indberette en utilsigtet hændelse, heller ikke hvis din fejl bliver indberettet af en anden. Indberetningen af utilsigtede hændelser bliver lavet for at undgå fejl i fremtiden.
7. Tilgiv dig selv, slip skammen og kom videre. Hvis du stadig er helt slået ud over, at du har begået en fejl, så fortæl dine kolleger, hvordan du har det. Er de gode kolleger, så fortæller de dig, at de også har begået fejl, og at de stadig gerne vil arbejde sammen med dig. Brug oplevelsen til at blive en bedre sygeplejerske, så du ikke ender med at forlade faget.

ARTIKLEN ER FRA BOGEN “NY SYGEPLEJERSKE” AF RUTH HOLST

Leave a Reply